כאשר אדם מוצא את עצמו במצב שבו אינו יכול לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלו או שבעבר הציג התנהלות כספית בעייתית ייתכן והוא יגיע למצב שבו יוכרז בתור לקוח מוגבל בבנק. מצב זה נגרם בדרך כלל כאשר החייב לא עומד בתנאי ההסכמים עם הבנק, כגון חריגה ממסגרת האשראי או חובות שלא שולמו. כתגובה למצב זה הבנק יטיל הגבלות על החשבון וכתוצאה מכך הלקוח לא יוכל לפעול בחופשיות עם הכסף שלו עצמו. השפעת מצב זה על החיים היומיומיים של הלקוח משמעותית, שכן הוא ימצא את עצמו מוגבל מבחינה פיננסית ומקצועית, דבר שמוביל לפגיעה באורח החיים וביכולת לנהל את הכספים בצורה תקינה.
איך להתמודד עם המצב של לקוח מוגבל?
כאשר אדם נמצא תחת הגדרה של לקוח מוגבל הצעד הראשון שצריך לבצע הוא לפנות לבנק ולהבין את הסיבות להטלת ההגבלות. במקרים רבים ניתן להגיע להסדר עם הבנק כמו פריסת חוב, הקטנת ריבית או אפילו הסכמים חדשים לניהול החשבון. חשוב לדעת כי על אף שהמצב עלול להיראות קשה ישנם פתרונות שמאפשרים להחזיר את החשבון למצב תקין. בהעדר הסדר ישיר עם הבנק ניתן להיעזר בעורך דין המתמחה בהתנהלות בנקאית שיסייע ללקוח לנהל את המשא ומתן ולקבוע את התנאים הנכונים להסדרת העניין. כל פתרון כזה יכול להביא לסיום ההגבלות ולהחזיר את הלקוח למסלול תקין.
שחרור ממצב של לקוח מוגבל
הסרת ההגבלות המוטלות על לקוח מוגבל דורשת הליך מסודר שנעשה בשיתוף פעולה עם הבנק. במקרים שבהם ישנם חובות משמעותיים הלקוח יצטרך להציג הוכחות להתנהלות מושכלת ונבונה שתסייע בהחזרת החובות מתוך רצון ונכונות כנים לשקם את עצמו מבחינה כלכלית. חשוב לפעול בהקדם כדי למנוע את החרפת המצב, שכן ככל שהזמן עובר הגבלות נוספות עלולות להיווצר, דבר שיכול לצמצם את האפשרות של הבנק לרצות לשתף פעולה ולסייע לקוח להשתקם מבחינה כספית.
עורכת הדין מאיה לביא מכירה לעומק ומקרוב את ההתנהלות של המערכת הבנקאית במדינה ומומלץ לפנות אליה כדי להציג בפניו כל מקרה של חשבון בנק מוגבל.